7/10 sammanfatta Jesse Owens-kapitlet samt förbereda föreställningen Helig

Vad händer i kapitlet? Sammanfatta i några meningar.

  1. Vad berättar kapitlet om det samhälle och den tid som Rudy och Liesel lever i? Ge flera exempel.
  2. Anteckna och förklara minst fem mer eller mindre nya ord eller begrepp som du har stött på i kapitlet.
  3. Vilka tankar har du fått av att läsa och jobba med kapitlet? Du kan till exempel utgå från begreppen: Propaganda, jude, Jesse Owens, Hitlers OS, kommunist

På fredag ska vi se föreställningen Helig med Teater Albatross. Läs igenom scenerna för att förbereda dig inför den.

Scen 1

Pjäsen Helig börjar med att publiken ser spelplatsen och en jättestor bok, Mein Kampf. Ta reda på mer om den boken. Mein Kampf

Nazisterna förnedrar juden…

Begrepp: parasit, demokratik, pacifism, brutalitet, nazistisk estetik,  örnmetafor

Scen 2

Sång av ängel

Juden har blivit en ängel och sjunger en gammal jiddischmelodi med en text som tar upp frågan hur Gud kunde låta övergreppen ske och fortgå (fortsätta). Det finns också humor i sången.

Begrepp: Jiddisch, nycker, kosher, löpa amok, rabbin

Scen 3 (tillbaka i tiden)

Sång och dans av en kvinna och en man, pappan vill inte att sonen gifter sig med en kvinna som inte är religiös. Fundera över vad hjulet står för.

Scen 4

Bröllop i judisk stil, under en baldakin buren av fyra käppar, sång på polsk hebreiska

Scen 5

Bröllopsdans, ett barn föds, Klezmermusik

Scen 6

Man på stege framför dikt

Scen 7

Dansscen som avbryts av nazist på järnhjul, dramatisk musik

Scen 8

Die Fahne Hoch! Nazisternas mest berömda kampsång.

Die Fahne Hoch! Die Reihen fest geschlossen! S.A marschiert. Mit ruhig festem Schritt.

Bald flattern Hitlerfahnen. Über allen Strassen. Die Knechtschaft dauert. Nur noch kurze Zeit.

Kamraden die Rotfront. Und reaktion erschossen. Marschiert im Geist. In Unsern Reihen mit.

Scen 9

Nazisten håller tal.

Scen 10

Kriget. Tysken går ut i kriget.

Scen 11

En judisk man belamrad med böcker som ska representera den bildning som fanns hos judarna. En nazistkvinna skändar juden.

Scen 12

Rabbin dansar på styltor

Scen 13

Nazisten håller tal från biltaket, handlar om stort och mäktigt Riket är.

Scen 14

Juden börjar att dansa igen men sågas ned

Scen 15

Nazisten talar och tåget avgår, mot en liten station utanför Krakow, alla följer med till ny spelplats, förflyttning både i tid och rum

Scen 16

Eld, dans, gravsten, brinnande ugnar och bollar i luften

Scen 17

Dans till plåtinstrument

Scen 18

Dans till dragspel

Scen 19

Oi vei, kvinnan sjunger ett brottstycke (en bit) ur bröllopssången

Scen 20

Mannen med svärd talar om hur judarna i hans hemby har minskat från 700 till 17 personer.

Scen 21

En svart man med likkista för barn säger:

I’m here because all this began i Africa. In Namibia the German military said: Kill everybody! In Congo half of the population died when the Europeans came.

Två exempel från kolonialismen. Hur tyskarna försökte döda alla i Harerefolket i Namibia i början av 1900-talet och hur Kongos befolkning halverades kring år 1900. Rasism låg bakom att så kunde ske. Rasismen i Sverige var självklar ända frma till andra världskriget.

Scen 22

Hjulet brinner. Allt är heligt.

Scen 23

Utgång till sång och dragspel.