En vecka med nya enkoping.se

Förra veckan lanserade vi nya enkoping.se. Nu har det gått drygt en vecka och det kan vara lite kul att se hur den nya webbplatsen används. Ännu ligger gamla adresser kvar i Googles index, så trafiksiffrorna är inte helt korrekta ännu. Men trots det kan det vara lite intressant att kika på hur olika sidor fungerar.

Startsidan på enkoping.se

På startsidan har beteendet sett ut så här den första veckan:

  1. Till interna sidor, 46 %
  2. Lämnade sajten, 34 %
  3. Till externa sidor, 13 %
  4. Använde sajtens sökfunktion, 7 %

De vanligaste interna sidorna var:

  1. Förskola och skola, 14 %
  2. Fritid och kultur, 11 %
  3. Bo, trafik och miljö, 10 %
  4. Hitta verksamheter, 9 %
  5. E-tjänster och blanketter, 6 %

Det vanligaste externa sidorna var:

  1. Evenemanget nationaldagsfirande på Upplev Enköping, 51 %
  2. Vår jobbsajt, 19 %
  3. Upplev Enköping, 18 %
  4. Vår företagarsajt, 6 %
  5. Enköping växer, 6 %

Det var ungefär lika många klick på förskola och skola som för alla sidowebbar (Jobb, upplev, företagare och växer) tillsammans.

De vanligaste sökningarna gällde nationaldagsfirandet och studentfirandet. Som vanligt låg även Komin i topp, alltså vårt intranät.

Navigationssidor

Om man kikar på navigationssidan för förskola och skola så finns ett väldigt tydligt beteende:

  1. Till interna sidor, 89 %
  2. Lämnade sajten, 5 %
  3. Använde sajtens sökfunktion, 4 %
  4. Externa sidor, 2 %

Här ser vi alltså att en överväldigande majoritet navigerar vidare från sidan till en annan intern sida, vilket ju är navigationssidans syfte. Men vad är det då besökarna navigerar till? För förskola och skola ser det ut så här:

  1. Grundskola, 33 %
  2. Förskola, 16 %
  3. Startsidan, 7 %
  4. Gymnasium, 6 %
  5. Fritidshem, 4 %

Övriga interna sidor motsvarar 34 % av alla klick. Här ser vi alltså att vissa sidor, eller limpor som vi kallar dem för internt, står för en mycket stor del av vad man vill hitta. De flesta (55 %) vill hitta förskola, grundskola eller gymnasium. Om man skulle vilja förenkla navigeringen kanske en idé vore att lyfta fram dessa val lite tydligare?

Innehållstyper

En annan sak som kan vara lite kul att kika på är vilken typ av innehåll rent allmänt som besökarna är mest inne och letar efter på webbplatsen. Piwik grupperar på ett fiffigt sätt allt innehåll så det är enkelt att jämföra mellan olika typer av innehåll. Om man ser på alla sajter så ser en fördelning ut så här under den här perioden:

  1. Underwebbar, 4 713 sidvisningar
  2. Hitta verksamheter, 3 082 sidvisningar
  3. Evenemang, 2 387 sidvisningar
  4. E-tjänster och blanketter, 1 742 sidvisningar
  5. Lediga jobb, 862 sidvisningar

När det gäller underwebbar så är det exempelvis de kommunala grundskolornas egna sajter som ligger under nya enkoping.se. När det gäller hitta verksamheter så är det webbplatsens sökgränssnitt för att visa olika typer av verksamheter, exempelvis alla grundskolor i kommunen.

Några slutsatser

Generellt gäller det som vi sett överlag när det gäller kommunens kommunikation: de flesta är mest intresserade av det praktiska som berör dem i deras vardag. Här sticker grundskolorna och evenemangen ut under denna period. Nationaldagsfirande och skolavslutningar kan säkerligen ha spelat in, vilket trycker på vikten av att anpassa webbplatsen löpande utifrån vad som händer i kommunen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *