Lärorika användningstester

Nu har vi testat betaversionen av nya webben på riktiga användare. Testerna gjordes tidigare i veckan och vi testade på tio kommuninvånare. Testerna leddes av en användbarhetsexpert från vår webbyrå HiQ och gick ut på att testpersonen fick klicka sig fram utifrån olika scenarion, exempelvis att man ska ansöka om plats i förskolan. Vi testade både på vanlig dator (desktop) och mobil. Testresultaten gav en del att tänka på, bland annat hur vi ska hantera evenemang, hur vi byggt upp hitta service och hur vi visar att det finns innehåll man kan scrolla till. Resultaten kommer att användas som underlag för förbättringar. Nedan ser du testresultaten.

Generellt

Kontraster

  • Bra med starka kontraster på många ställen, men till exempel svart text på grå bakgrund kan vara svårläst (till exempel Vanliga frågor).

Lyssna

  • Testpersonen som använder Lyssna-funktionen har svårt att hitta den. Eventuellt kan ikon hjälpa.

Sök

  • Sökförslagen ger ofta bra hjälp till testpersonerna. Missas dock av en del personer.
  • En del irritation förekommer när man vill söka på nytt och det inte enkelt går att rensa tidigare sökning.

Evenemang

  • Man letar ofta relaterat till ämne, vanligast under Idrott och kultur.
  • Man hittar oftast till evenemang under Upplev Enköping till slut, men efter att ha leta runt ett tag.
  • Nästan alla testpersoner har svårt att förstå hur man filtrerar och visar evenemangen utifrån till exempel kategorier.

Hitta byggprojekt nya simhallen

  • Väldigt svårt att hitta där det finns idag längst ned under Kommun och politik. Många tänker att det borde finnas relaterat till ämnet Idrott och kultur eller i navigeringen under Kommun och politik.

Hitta protokoll från kommunfullmäktige

  • Här varierar det mellan testpersoner som letar under Kommunfullmäktige och Handlingar och arkiv.

Borgerlig vigsel

  • Svårt att hitta i navigeringen. Fungerar när man söker.

Desktop

Hitta och jämför service

  • Många missar filtreringen i vänsterkolumnen.
  • En del försöker söka i sökfältet men får inga relevanta träffar. Oklart vad man kan söka på.
  • Man förväntar sig att se samma träffar under karta som i listvyn.

Scroll

  • Stor bild mitt på ämnessidan gör att vissa testpersoner missar innehållet under.

Just för dig

  • Missas av många, men när de ser den är reaktionen positiv. Frågan är dock hur mycket den kommer användas i praktiken. Troligt man söker andra navigeringsvägar i första hand.
  • En del testpersoner missade att det fälldes ut innehåll under då det inte sätts i fokus.

Kontakt

  • De flesta hittar det när de scrollar ner på startsidan och påpekar att man är van att hitta det där.

Mobil

Menyn

  • De flesta navigerar direkt ner till ämnessidorna vilket fungerar bra i de flesta fall. Kan dock leda till att man missar innehåll på navigeringssidorna, till exempel Kommun och politik.
  • Att mobilen är utfälld i startläget verkar i vissa fall leda till att man missar innehållet på startsidan. (Skulle vart intressant att testa med infällt utgångsläge.)
  • Man har lättare att hitta genvägarna till underwebbarna i mobilmenyn.

Hitta och jämför service

  • Rubriken tar upp mycket plats och döljer innehållet nedan. En del personer börjar med att söka i sökrutan då det är det enda som syns.
  • Sökrutan är väldigt liten och rymmer inte långa ord.
  • När man scrollar ned hittar man filtreringen lättare än i desktop då den ligger ovanför listningen.
  • Mindre bilder skulle kunna tydliggöra resultatet.

Kontakt

  • Svårt att hitta i mobilen. Många vill hitta det direkt i menyn. (Hade det hjälpt om menyn varit infälld på startsidan?)

En reaktion på “Lärorika användningstester

  1. Mattias Skoog

    Mycket intressant. Särskilt för er kan jag tänka mig men även för oss webbmänniskor utanför kommunen och projektet :) Tack för att ni delar med er. Antar också att testet utgick från startsidan av beta-versionen? (då den knappast indexeras av Google i det här skedet).

    För jag tänker mig att användartester på befintliga publika webbplatser blir allt viktigare. Också. Trafiken in till vår kommunwebb härstammar numera till 77% (!) från sökningar på Google. De flesta landar på sidor som inte är startsidan. Jag tänker mig att det också är värt att fundera kring när man filar på strukturen.

    Har ni planer på att följa upp och fortsätta med användartester även efter lansering?

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *